header_fotografi_1000

Jag fotograferar till 95% mot en sk bluescreen, för att lättare kunna stoppa in nya bakgrunder i bilderna. Det underlättar att kunna göra det mesta här i Hökarängen än att både modell och jag åker till Paris och upp i Eiffeltornet för en session =)

Det är dock mycket som skall stämma för att ett montage ska bli trovärdigt, vinkel, ljus, kontrast, färger, objektiv mm

För skönhetsretusch använder jag metoder som är ganska tidskrävande, men som medför störst kontroll, sk Dodge & Burn, dvs man ljusar upp partier som är för mörka och mörkar ned partier man tycker är för ljusa. Detta kanske från pornivå till ”skulptering” av ansiktsdrag.

Nedan kan ses ett exempel på utjämning av hud … i detta fall tjusiga Grazyna, som jag gjorde en Hollywoodretusch på. Högra delen av bilden visar D&B lagren utan blandningslägen och områdena där jag ändrat ljusförhållandena.

Jag har en separat sida för fotograferandet, med en stor portfoliosektion i många olika kategorier.

STUDIOBILD

Några länkar till olika bildprojekt jag gjort.

LUTZ IMAGES ( Hollywoodporträtt )

The Penn Pals   ( fejkdokumentär om den svenske fotografen Sven Boqvists äventyr i new York 1956 ).

Hela min fotoportfolio kan ses på min fotohemsida STUDIOBILD

Det finns massor av olika tekniker för att retuschera människor. Alltifrån programvaror till färdiga macron i Photoshop. Ett poblem med detta är att retuschen blir generell, och inte selektiv. Varje individ bör retuscheras där det eventuellt behövs.

En metod som ger den största kontrollen men som också är den mest tidskrävande går under samlingsnamnet Dodge & Burn. Generellt sätt betyder det att man ändra på kontrastförhållandena i bilden. Att vi kan uppfatta en por i huden beror på att ljuset gör att den får en skuggkant.Den blir alltså mörkare på ena sidan och ljusare på andra. Om man manuellt ljusar upp den mörka sidan och mörkar ner den ljusa så försvinner poren. På så sätt kan man bestämma hur mycket av den som ska synas.

Sen är det inte alltid man går ned på pornivå, den största nivån tex brukar gå under namn som Sculpting eller Carving, alltså att man skulpterar med ljus och mörker, lägger till skuggor och ljusa partier. Det är ju ljus och skugga som göra att hud näsor mm ser ojämna ut.

Här är ett exempel på Emelie där jag jämnat ut kontrater. Det görs på separata lager i Photoshop. På väsnter sida syns de områden markerade som ljusats upp eller mörkats ned.

emelie_d&b

Jag brukar också använda mig av nya bakgrunder som modellerna placeras i. Alltifrån egna bilder, till miljöer gjorda i 3d-program. Här är ett sådant exempel.

Jag fotograferade Lorena, mot min blåa bakgrund och tog senare en höstbild utomhus. Jag placerade Lorena i höstbilden och lade till lite löv jag fotograferat separat i studion. Den bilden gjorde jag sedan ett pussel av i ett 3d-program.

bts_pussel_lorena_600x