SPEL FÖR NÄTET

rubrikbild_spel

Way back, 1998 eller 97 stötte jag på Flash första gången. Det var en god vän, Dani Duroj* som tipsade om programmet. Jag tog hem en provversion, men fattade inte riktigt och gav upp, men testade igen och gav upp =). Så en dag när jag var på Estrad ( en musikaffär jag jobbade med under lång tid ) fick jag se ett exempel på nya versionen av Flash, nummer 3. Och med den versionen så kom möjligheten till transparenta objekt, och då fanns det ingen återväno i huvudet. Jag såg direkt i mitt inre, massor av CNN’s rubriker som gick in i varandra och jag fick köpa haklapp för allt dreglande.

På den här tiden fanns inga möjligheter till att skriva kod, utan Flash var i princip enbart objekt baserat med tidslinjer för animationer. Dock kunde man slumpa fram en bildruta att gå till i tidslinjen.Det var allt.

Efter att ha kommit över den första tröskeln blev det mindre rök och stress i huvudet och jag hittade forum på nätet ( som tex Flashkit, där jag sammanlagt skrev 15 000 inlägg, jag var ganska passionerad =) ) , där jag kunde dra nytta av andras frågor och svar. Och mitt första spel var i Flash 3 just. Ett bakvänt jägarspel där en älg med gevär var på jakt efter jägare. ( Moose on the Loose tror jag det hette ).

Med nyare versioner av Flash började det komma möjligheter att skriva kod, för animationer och annat. Tog en stund innan jag ens förstod vad en variabel var ( trots en förklaring av en gammal kompis och programmerare, Mats Sederholm ). Mitt första försök blev att göra en enkel kalkylator, och sen rullade det på lite då jag började förstå grunderna vad gäller loopar och if-satser mm.

Så här är några resultat av en långvarig besatthet av Flash och programmering. Spelet Labyrinth härmar lite det gamla Briospelet i trä, med stålkula,  med samma namn. Det är väldigt svårt och frustrerande och i hela 7 olika nivåer. ( pil tangenterna lutar plattan åt olika håll och space-tangenten gör plattan rak, ingen lutning, så kulan stannar ). Det gäller att hinna till gula GOAL innan kulan blivit helt röd ( den blir rödare och rödare med tiden ).Man får inte nudda de svarta ”kulorna”, då får man minuspoäng )

SPELA LABYRINTH

labyrinth

Ett spel som jag var väldigt stolt över var en variant av Flipperspel. Fanns inte mycket sånt på den tiden. Jag lyckades med det mesta men inte med de exakta studsarna kulan skulle göra mot ”svamparna”, så jag hyrde in en programmerare jag träffat  en blueskväll på Akkurat som hette Henrik, som är oerhört duktig. Han skrev ned den kodsnutten som behövdes för just riktningen på studsen.

Min variant är märklig. Istället för flipprar så har jag en målvakt som ska hindra kulan att åka ned bakom ”honom”. Målvakten styrs av piltangenterna, vänster och höger. Piltangenten för ”uppåt” flyttar den högra svampen i höjdled om man vill det.

Sen finns fyra ”biljardhål” i hörnen, som kulan kan försvinna i. De hålen kan man täppa till med siffertangernerna 1,2,3 och 4, men bara ett hål i taget kan vara stängt. Man kan också tilta spelet, vända gravitationen mm

SPELA FLIPOUT

flipout_rubrik

Det spel jag spelat mest själv, är också en lite annorlunda tolkning av klassiska spel. I det här fallet har man en kula man drar med musen, siktar och släpper iväg uppåt ( DropUp ) för att kollidera med 200 andra kulor av olika kulörer. Svarta kulor ska man undvika då de ger minuspoäng. Vid kollision spricker de färgade kulorna och de som ligger över rasar ned. Om man träffar en kula och den har samma färg som kulan bredvid så sprickér båda. Ligger 10 röda bredvid varandra spricker alla. Så genom att vara lite klurig kan man få dem att placera sig bredvid varandra.

Det är också bra att sikta mellan två kulor för vid träff på båda spricker de, även om de har olika färg ( då man får lite procentuell bonus om man tex har ett genomsnitt på 3 spräckta kulor per släpp ). Efter 20 släppta kulor lär det vara alldeles fullt av svarta kulor nedtill, och då får man chansen att ändra färg på alla kulor i en viss rad, som man själv betsämmer.

Man kan också flytta ”hindren”, de fyra plupparna, men det kostar pengar. Det går också att manuellt ändra färg på de svarta kulorna genom att klicka på dem men det kostar också pengar så man får se upp var det kan vara lönsamt.

Vid en viss poäng kan man själv välja när man ska byta nivå. Man kan också själv välja när man vill skriva in sin highscore.

SPELA DROPUP

dropup

* Dani Duroj samarbetade jag med väldigt mycket på 90-talet. Han uppfann nåt som hete Flexdisc, vilket var en cd-skiva, men med format som ett visitkort, lika litet. Från det utvecklade han sk molntjänster ( detta alltså för 15 år sedan =) ). Efter massor av namnbyten blev det till slut Diino. Dani har dock gått vidare.